Hoi An (1) - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Sabine Haas - WaarBenJij.nu Hoi An (1) - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Sabine Haas - WaarBenJij.nu

Hoi An (1)

Door: Sabine

Blijf op de hoogte en volg Sabine

23 November 2015 | Vietnam, Hội An

Zo 22/11
Vanmorgen ging al weer vroeg de wekker. Na tas inpakken en ontbijten (er werd speciaal voor ons nog baguettes bij de bakker gehaald) werden we om 8 uur opgehaald met mini-van. Nadat we nog 9 medepassagiers hadden opgehaald, rijden we van Hue via Danang naar Hoi An. Ook dit keer staan we verbaasd dat alle bagage in de auto past! Onderweg hebben we 4 stops: 1 bij de oudste brug van Vietnam waar we ook een lokale markt bezoeken, 1 bij Lang Co Beach (een prachtig strand!), 1 tijdens toch op Han Vai Pas (prachtige tocht door de bergen met aan de linkerhand een mooie blauwe zee) en 1 bij Marble Mountains.
Zoals gepland komen we om exact 14 uur aan in Hoi An.
In Hoi An zie je het authentieke Vietnam. Dit goedbewaarde stadje aan de oever van een rivier is in tegenstelling tot veel andere plaatsen in Vietnam zo goed als onaangetast gebleven tijdens de Vietnam-oorlog. Met als gevolg dat het oude centrum van Hoi An nog uitstekend bewaard is gebleven. In 1999 is de oude stad van Hoi An opgenomen op de Werelderfgoed lijst van UNESCO, als een goed bewaard voorbeeld van een Zuidoost Aziatische handelsstad uit de 15e tot 19e eeuw, met gebouwen die een unieke mengeling van lokale en buitenlandse invloeden vertonen.
We worden afgezet bij Hoi An TNT Villa, die we eergisteren geboekt hebben. Het hotel ziet er prachtig uit. Het ligt in het centrum van Hoi An en heeft een zwembad. Nadat we de tassen in hotelkamer gezet hebben, zijn we gelijk richting zwembad gegaan.
Aan begin van de avond zijn we naar historisch centrum gelopen, dat is maar 5 minuten lopen van het hotel. Het is al donker, maar het centrum ziet er gezellig uit. In Hoi An worden zijden lampionnen gemaakt en deze zie je dan ook veelvuldig hangen. Na gegeten te hebben bij Mermaid (erg populair restaurant. Nadat wij restaurant verlieten stonden er nog zeker 10 mensen te wachten op een tafeltje) zijn we nog even rond gaan lopen. Als we op terrasje nog wat drinken, begint het hard te regenen. Gelukkig konden we droog zitten op terras. Als het regenen is opgehouden (buien duren gelukkig nooit zo lang) lopen we terug naar het hotel.

Ma 23/11
Vanmorgen regende het. Gelukkig was het na het ontbijt weer droog. Het was nog wel bewolkt, maar wel weer warm.
We zijn richting oude centrum gelopen. Als je overdag het historische centrum in wilt, moet je een toegangsbewijs kopen. Bij het toegangsbewijs zaten 5 entreekaarten. We zijn het eerste historische pand dat op onze route lag ingelopen en kaartje werd er af geknipt. Helaas hadden we te laat gezien dat deze toegangsbewijzen gebruikt kunnen worden voor maar 5 van de 22 de historische gebouwen/musea etc. Beetje jammer, want zo mooi was het pand niet. Toen eerst maar goed bekeken waar we de overige kaartjes voor willen gebruiken. We bekijken 4 verschillende oude koopmanshuizen. Sommige worden nog bewoond en hebben een deel vrij gemaakt voor toeristen om te bekijken. In sommige huizen liepen meisjes in nationale kledij rond en zij fungeerden als gids in het huis.
We zijn ook naar de Japanse brug gelopen, het symbool van Hoi An. Dit is een overdekte boogbrug van 20 meter lang en is gebouwd in 1593 door de Japanse gemeenschap. Volgens een legende is het onverwoestbaar.
We hebben paar uur rondgelopen in Hoi An. Hoi An is erg leuk stadje om in rond te lopen. Wat heel fijn is, is dat centrum op bepaalde uren van de dag auto- en brommervrij is. Wat een rust!
Vanmiddag hebben we besloten dat na Hoi An onze volgende stop Nha Trang wordt. Hier blijven we 1 nacht. Vanavond hebben we bij een reisbureautje een ticket gekocht voor de nachtbus op donderdagavond.
Vanavond merkte je wel dat het een weekdag is. Rond 21:00 uur gingen al veel winkeltjes sluiten. Het werd merkbaar stiller en donkerder in de straten. Gisteren was het echt drukker op straat.
Op weg terug naar hotel hebben we nog flesje Vietnamese witte wijn uit Dalat gekocht. Helaas was deze niet koud, maar bij het afrekenen werd ons flesje ongevraagd door de kassier omgeruild door een koud exemplaar uit de koelkast :-) Wijn is niet heel erg lekker. Apart zeg maar.

• 25 November 2015 - 22:43

Willeke:

Hoi meiden,

Net even de reisverslagen zitten lezen en jullie hebben al een hoop leuke dingen gedaan, geniet ervan!

Lieve groet Willeke

• 26 November 2015 - 13:28

Simone:

Lieve Mariek en Sabien,

Zit op m'n werk (in m'n pauze) weer heerlijk te genieten van jullie verhalen en foto's.

Super veel plezier nog meiden!

Liefs, Simone xx

• 28 November 2015 - 08:44

Wilja:

Dit keer zat jullie villa op 4 minuten lopen van ons hotelletje. ;-) Misschien dat jullie ergens nog een kung fu klasje kunnen zien. Erg schattig om kinderen van een jaar of 6 kung fu te zien doen.. Het tapbier in Hoi An schijnt volgens Ferry wel goed te doen zijn. hihihi

Enjoy!

• 28 November 2015 - 17:20

Jacky:

Leuk die markt en kijk...dat strand en die blauwe zee zien er geweldig uit! Vooral als je hier in de kou zit met regen en hagel....brrr. Dus...probeer zóveel mogelijk te genieten van de mooie dingen, prachtige weer (ondanks af en toe een bui) en relaxte tijd :-) . Liefs, Jacky