Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Sabine Haas - WaarBenJij.nu Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Sabine Haas - WaarBenJij.nu

Hue

Door: Sabine

Blijf op de hoogte en volg Sabine

20 November 2015 | Vietnam, Hué

Vr 20/11
Vanmorgen arriveerden we volgens schema om 08:50 uur op station in Hue. We pakten een taxi en lieten ons afzetten bij Sunny Fine Guesthouse. De kamer was nog niet klaar, dus we bestelden even een ontbijt in het Guesthouse terwijl we wachtten. Op station had ik gezien dat bij mijn rugzak een van de twee ijzeren stangen (waar de schouderstraps aan bevestigd zijn) door de stof naar buiten kwam. Toan (eigenaar hotel) wist wel iemand die mijn tas kon repareren. Samen met Toan ben ik naar een schoenmaker gefietst. Hij was er nog niet. Er stond alleen een ijzeren kist op straat met ketting en slot erom heen. Toan pleegde een telefoontje en toen kwam er al snel een jongen op brommertje aangereden. Uit de ijzeren kist op straat kwamen oa plastic krukjes (we konden erbij zitten tijdens de reparatie) en reparatiemateriaal. Toan werd op een gegeven moment gebeld en moest terug naar het hotel. Hij zei dat de reparatie VND 15.000 (€ 0,63!) zou gaan kosten. Tas werd vakkundig gerepareerd en ziet er weer netjes uit. Na betaald te hebben ben ik terug gefietst naar het hotel. Gelukkig had ik de weg goed onthouden.
Hue is totaal andere stad dan Hanoi. Brede wegen en minder verkeer (nog steeds veel brommers!). De Huong Giang, de Parfumrivier, splijt de stad in tweeën. Op de noordoostelijke oever bevindt zich de oude stad (de citadel) met keizerlijke paleizen.
We zijn we richting de citadel gelopen aan de overkant van de rivier. Hué was van 1802 tot 1945 de keizerlijke hoofdstad van Vietnam. Het keizerlijk bestuur van Vietnam woonde in die periode in de citadel. Dit gedeelte is omgeven door een vestingmuur.
In de buitenste ring van de citadel zijn voornamelijk woningen en winkels.
De belangrijkste bezienswaardigheid in Hué is Tu Cam Thanh; de Verboden stad. Deze kleine stad in de stad zelf was vroeger het privé terrein van de keizerlijke familie en was niet toegankelijk voor het gewone volk. Tegenwoordig is het terrein wel open voor publiek. Je kunt hier onder meer de paleizen bekijken waarin de keizerlijke familie leefde. Dit gedeelte gaan we morgen bekijken.
Vandaag lopen we rond in de buitenste ring van de citadel. Beetje rondkijken en sfeer proeven.
Op gegeven moment zagen we een leuk koffietentje met heel veel soorten koffie. Marieke bestelde een cappuccino en ik een choco koffie. Groot was de verrassing toen in Marieke's cappuccino ijsklonten boven kwamen drijven! We hadden ijs-koffie gekregen. Desondanks was het toch lekkere koffie.
In het gedeelte van Hue waar ons hotel staat zijn heel veel leuke restaurantjes en terrasjes. Ziet er wel gezellig uit allemaal.

Za 21/11
Vanmorgen eens zonder wekker opgestaan.
Terwijl we onderweg zijn om te gaan ontbijten begint het hard te regenen. Op dat moment lopen we net langs een galerietje en schuilen even. De eigenaar schuift ons twee kleine plastic krukjes toe, dus we kunnen erbij gaan zitten terwijl we wachten tot bui overgaat. Gelukkig hoeven we niet lang te schuilen.
We zijn gaan ontbijten bij La Boulangerie Française. Deze bakkerij-restaurant verkoopt producten van een school die jongeren in moeilijkheden (oa weeskinderen) opleidt tot bakker. De opleiding wordt gegeven door Franse bakkers. Dus lekker ontbijten en een goed doel steunen!
Na ontbijt zijn we naar de Keizerlijke stad gelopen. De stad werd gebouwd in 1804 tot 1833 op initiatief van Gia Long, de stichter van de Nguyendynastie, op een terrein met een omtrek van 10 km, naar het model van de keizerlijke paleizen in China. De stad telt drie omheiningen. Die van de Keizerlijke stad, die van de Koninklijke stad en de verboden Purperen stad.
Veel van de oorspronkelijke gebouwen zijn vernietigd tijdens de oorlogen met de Fransen en later met de Amerikanen. Ondertussen is eea gerestaureerd of opnieuw gebouwd. Het is een mooi complex. Door de vele (zwart-wit) foto's krijg je een goed beeld hoe het leven er aan het hof uit moet hebben gezien.
Rond half 5 hadden we het meeste wel gezien en besluiten wat te gaan drinken waar we gisteren eind van de middag ook een cocktail gedronken hebben
Daarna zijn we doorgelopen naar restaurant Hanh. Dit was een tip van Toan, eigenaar van ons hotel. Het ziet er heel erg Vietnamees uit (plastic stoeltjes, ijzeren tafels en TL licht), maar eten was goed.

• 24 November 2015 - 18:34

Sandra De Beer:

Hai Mariek en Sabien,

Weer een mooie indruk gekregen ! Nog veel plezier,

X San.

• 24 November 2015 - 18:48

Veronique Den Hollander:

Leuk zeg al die plastic stoeltjes overal . En die prijzen...om te lachen. Geniet en ik wacht geduldig op het volgende verslag.

• 28 November 2015 - 08:38

Wilja:

Tja, die krukjes zijn vaak niet hoger dan 30 cm. ;-) Ik heb net ff opgezocht en jullie hostel zat 2 minuten van ons hotel waar wij zaten. Grappig. Ik ben nog steeds jaloers. :-)

• 28 November 2015 - 17:11

Jacky:

Geweldig om jullie reis zo te volgen en zo lekker mee te genieten van de fantastische ervaringen! Allemaal prachtige foto's ook hoor. Leuk dat mannetje met die punthoed en over z'n schouder die stok met mandjes eraan. Dat paleis lijkt erg op het paleis dat wij in Seoul hebben bezocht. Vietnam klinkt als een interessant land met prachtige natuur, cultuur en vriendelijke en hulpvaardige mensen. Liefs, Jacky