Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Sabine Haas - WaarBenJij.nu Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Sabine Haas - WaarBenJij.nu

Sapa

Door: Sabine

Blijf op de hoogte en volg Sabine

15 November 2015 | Vietnam, Sa Pá

Za 14/11
Na een nacht met weinig slaap zijn we vanmorgen om 05:30 aangekomen in Cao Lai. We werden al opgewacht door een man met onze namen op een papier. We moesten even wachten in nabijgelegen restaurant. Na tijdje kwam busje voor rijden die ons met nog meer reizigers naar Sapa bracht. Na een rit van een uur door de bergen werden we afgezet bij Hotel Sapa Lodge. Gezamenlijk met een Canadees stel. Het hotel heeft mooi uitzicht op de bergen. Na aankomst konden we ontbijten en werden we om 9:30 opgehaald door onze gids, Zsu Zsu, voor onze eerste tocht. Ze is van Hmong volk en draagt traditionele kledij. We waren met kleine groepje, Canadees stel en een man uit Maleisië. We liepen naar dorpje Cat Cat. Onderweg veel stalletjes om traditionele spulletjes te kopen. Het weer was zonnig, terwijl we hadden verwacht dat het koeler zou zijn. Rond 13:00 uur waren we weer terug in hotel en konden we lunchen. 's Middags hebben we rondgelopen in het dorp. Sapa staat helemaal in teken van trekkings door de bergen en naar nabijgelegen traditionele dorpen. Er zijn heel veel winkels die outdoorkleding verkopen. Het dorp is niet echt mooi, maar de vrouwen uit naburige dorpjes die er rondlopen (om wat te verkopen natuurlijk) in hun traditionele kleding maken het een kleurrijk geheel.

Zo 15/11
Vanmorgen hing er veel mist tussen de bergen. Hopen dat het snel opklaart, want vandaag ook weer een trekking op het programma. Om 09:15 uur worden we opgehaald door onze gids Ban. Ook zij is van Hmong volk. Dit keer bestaat onze groep uit 9 personen. Al snel is groep bijna verdubbeld, want er lopen een aantal Hmong dames mee. Het was best gezellig. Ze praatten aardig Engels (niet geleerd op school, maar van de toeristen). We liepen dwars door de rijstvelden en de omgeving is werkelijk prachtig. We hadden geluk en de mist trok langzaam op. Door mist en regen waren de paden soms erg glad. De Hmong dames reikten daar waar nodig de helpende hand.
We hadden lunch in dorpje Chai Lo en daar kwam de koopwaar tevoorschijn. Natuurlijk wilden de dames wel wat verkopen.
Op de twee helft van de tocht werden we 'begeleid' door vrouwen van Red Dao (herkenbaar aan hun rode hoofddoekje). Aan het einde van de tocht stond taxibusje al te wachten in het volgende dorpje. In tegenstelling tot gisteren hoeven we vandaag niet terug naar boven te lopen.
Om 17:00 uur werden we opgehaald door taxi die ons naar Cao Lai brengt voor nachttrein naar Hanoi. In Cao Lai hebben we nog gegeten met Canadese stel. Heel toevallig delen we de slaapcabine met zelfde stel als op de heenreis.
We hadden ook een extra passagier aan boord. We hebben een muis de slaapcabine in zien kijken en gelukkig ook weer zien wegrennen. Snel de deur maar afgesloten.

• 16 November 2015 - 23:09

Ina:

Wat leuk je reis verslag zo te lezen geniet ervan lieve Gr Ina.

• 17 November 2015 - 19:16

Veronique Den Hollander:

Leuk die foto's. De video's krijg ik niet te zien helaas. Mooie omgeving hoor. Geniet ervan en ik verheug me op het volgende verslag.

• 18 November 2015 - 20:23

Wilja:

Hahaha. Een muis. Waarschijnlijk zien jullie de rest van de vakantie wat exotischere dieren. Eten bij een streetview karretje en dan eten op van die kleine plastic krukjes. Ohh, ik ben jaloers!

• 19 November 2015 - 19:27

Claudia:

Wat leuk om zo op de hoogte te blijven van
    jullie reis avonturen.
    Wat een mooie foto's in een geweldige omgeving.
    Lekker genieten meiden xx

• 19 November 2015 - 21:17

Paul:

Die Hmong dames zien er cute uit! Hebben jullie inderdaad nog wat gekocht bij de Hmong dames na de wandeling? Tja die muis...waar op de trap? Leuk om te weten dat je muizen een beetje eng vind (: