Hoi An (2) - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Sabine Haas - WaarBenJij.nu Hoi An (2) - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Sabine Haas - WaarBenJij.nu

Hoi An (2)

Door: Sabine

Blijf op de hoogte en volg Sabine

25 November 2015 | Vietnam, Hội An

Di 24/11
Vanmorgen na het ontbijt zijn we op onze huurfietsen gestapt en richting strand gefietst. Vanaf het hotel is het links, bij stoplichten weer links en dan alsmaar rechtdoor. Iets van 3 km fietsen door het platteland. Links en rechts rijstvelden.
Bij strand aangekomen wuift een vrouwtje dat we niet verder mogen fietsen en jongen even verderop wuift dat we verder moeten fietsen. Dus we fietsten nog een stukje door. Blijkt dat ze allebei een fietsparkeerplaats runnen. Als we fietsen neerzetten en we zien jongen wachten op geld, vragen we hoeveel het kost. Fifty zegt hij, wij fifteen? (Ook dit woord is bijna niet te verstaan en we zijn er al een keer eerder mee de fout ingegaan, dus check-check-dubbel check). Nee, fifty. Dat vinden we teveel. Fifteen zeggen wij weer. Per fiets zegt hij. Nee, zeggen wij fifteen voor twee fietsen. Okay zegt hij dan. Toch hebben we het gevoel dat je daar helemaal niet hoeft te betalen om je fiets te stallen. Ach, het gaat ook maar om € 0,63.
Op strand 2 bedjes met parasol gehuurd. Het is lekker weer. Af en toe wat bewolking en door de stevige wind is het niet te heet. Er staan ook behoorlijke golven met sterke stroming.
We hebben ook lunch besteld op strand: Vietnamese loempia's :-)
Aan eind van de middag terug bij het hotel weer een duik in zwembad genomen.
's Avonds zijn we op de fiets naar het centrum gegaan om ergens wat te eten. Het fietsen bevalt zo goed, dat we ze morgen ook nog huren.

Wo 25/11
Na het ontbijt hebben we rugzakken weer ingepakt en hebben daarna uitgechecked. De tassen kunnen we daar laten staan. Op de fiets zijn we eerst door het historisch centrum gereden. Daarna zijn we Hoi An uitgereden en hebben door de rijstvelden gefietst. Daarna door een dorpje en alsmaar rechtdoor. We komen niet veel mensen tegen en het is een mooie omgeving. Na een tijdje rondgefietst te hebben wisten we niet meer precies waar we waren. Er werd ook nergens met borden de weg aangeven. Op een gegeven moment zagen we een café en zijn daar gestopt om wat te drinken. Er zat nog niemand maar al snel kwam de uitbater naar buiten. Een oude man met alleen een korte broek aan. We vroegen of we konden drinken en dat kon zei hij. Hij liep even weg om een overhemd aan te trekken en bracht ons cola. Even later kwam hij er gezellig bij zitten en een sigaretje roken. Hij verontschuldigde zich dat zijn Engels een beetje roestig was. In de buurt was veel nieuwbouw en worden veel hotels gebouwd. Dus dat is goed voor zijn zaak. We vroegen waar we waren en hoe we naar Hoi An moesten fietsen. Hij heeft het uitgelegd en de route getekend. Achteraf klopte de route niet helemaal, maar we werden wel in de goede richting gewezen. We bleken echt al heel dicht bij Hoi An te zijn.
Daarna in het centrum nog wat gaan eten.
Rond 15:30 uur waren we weer terug bij het hotel. We kregen handdoeken en konden nog even douchen en omkleden. Om 17:30 uur zouden we opgehaald worden voor de slaapbus naar Nha Trang. Toen de bus er om half zes nog niet was (wij hadden nog wel geduld), ging de receptie gelijk naar boekingskantoor bellen waar de bus bleef. Deze moest nog andere mensen ophalen en zou er niet voor 18:00 uur zijn.
Even over zessen werden we door een mini-van opgehaald met nog meer mensen. We werden er uit gezet bij kantoor van busmaatschappij en daar stapten we over op de slaapbus. Onze door reisbureau, waar we de bustickets gekocht hadden, toegezegde vaste plekken waren niets waard. Zoek maar een plek uit. De slaapplekken waren verdeeld over drie rijen A, B en C en twee hoog. We lagen op de hogere rij. Om 19:00 uur gingen de lichten uit en was het nog te donker om de lezen. Buiten is het dan ook al een tijdje donker. Om 23:00 uur was er een stop bij een soort van wegrestaurant waar nog meer bussen stonden en de chauffeurs eten. Hier had je de mogelijkheid om even de benen te strekken en naar het toilet te gaan. Het was er ontzettend ranzig. Ik zal de details besparen, maar er renden behoorlijk wat kakkerlakken rond daar. Terug in de bus weer proberen te slapen en de rijstijl van de chauffeur proberen te negeren. Overnachten in een nachttrein is dan toch wat relaxter.

• 28 November 2015 - 08:51

Wilja:

Phoe. Ik heb ff alle verhalen van deze week ingehaald. Maar ik vind het weer erg leuk om jullie avonturen te lezen. Dat parkeren van je fiets komt me ook weer zoooooo bekend voor. Wij zeiden dan altijd tegen elkaar: "dan doen we ook wat ontwikkelingswerk". ;-) Ja en de toiletten onderweg zijn inderdaad niet geschikt om daar verder over uit te weiden. Er zijn er zelfs dat je moet doortrekken door een schep water uit een emmer die er naast staat in de pot te gooien. Hopelijk blijft dat jullie bespaard. xxx

• 28 November 2015 - 12:41

Ina:

Wat beleven jullie veel, geniet er van maar zo te lezen is het een prachtig land . Lieve Gr allebij van mij XXX

• 28 November 2015 - 17:32

Jacky:

Zoals Wilja zegt, net zo leuk om die mensen een extra centje te geven...ze werken er hard voor, kunnen het goed gebruiken, anders dan je het op giro 555 stort weet je meteen waar het terecht komt...inderdaad leuk om op deze manier ter plekke wat 'ontwikkelingswerk' te doen. Nogmaals...prachtige foto's!!! Altijd enorm leuk om tijdens het reizen allerlei mensen te ontmoeten, lokaal en andere toeristen. Het land komt erg boeiend over, had er eigenlijk niet zo'n beeld bij. Had alleen verhalen gehoord over jungle met bloedzuigers en loopgraven. Maar er is echt veel meer interessants te zien! En zo te horen ook een heel erg makkelijk land om rond te reizen en ter plekke dingen te regelen...zo te lezen zijn ze erg ingesteld op het toerisme. Klinkt echt als een fantastische reis! Liefs, Jacky

• 01 December 2015 - 08:46

Claudia:

Wat een avontuur meiden, klinkt echt geweldig !!!
    Geniet nog maar lekker deze week en ben benieuwd
    naar alle verhalen bij thuiskomst. Xx

• 01 December 2015 - 10:55

Rene En Kees:

Hi Miss Saigon,

laatste puntje onze Bila; hoe gaat het met Sabine.

We hebben natuurlijk snel de foto's gescanned en zo te zien vermaken jullie je wel. Geniet nog van je laatste week! We kunnen je hier eigenlijk niet missen...

Groetjes Kees & Rene.