Trang An - Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Sabine Haas - WaarBenJij.nu Trang An - Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Sabine Haas - WaarBenJij.nu

Trang An - Ninh Binh

Door: Sabine

Blijf op de hoogte en volg Sabine

19 November 2015 | Vietnam, Ninh Bình

Do 19/11
Vanmorgen werden we om 08:00 uur opgehaald voor een dagtrip naar Trang An grotten bij Ninh Binh. Hotel had met organisatie geregeld dat we aan eind van de dag afgezet werden bij treintation in Ninh Binh (of zo dicht mogelijk) en dat we dus niet mee terug zouden rijden naar Hanoi. We gaan 's avonds met de nachttrein naar Hue.
We delen de bus met mensen die dagtrip doen naar Tam Coc.
Onze gids is dezelfde als die we naar de Parfum Pagode hadden. Ze praat heel veel, maar halverwege haar verhaal zijn we haar kwijt. Vietnamees Engels is soms wat lastig te volgen. We weten ondertussen wel (dat doen ze nl allemaal): lept is left en third is first. Eerste gedeelte van toer tot lunch is voor iedereen hetzelfde. In de ochtend gingen we eerst naar Hoa Lu. Hier staan een paar tempels. Niet echt heel bijzonder.
Bij de lunchgelegenheid splitste de groep en was het mogelijk een fietstocht te maken. Net als 3 anderen van onze groep (allen Vietnamees) bedankten we hier voor. Het was zo heet, dat iets langer zitten in de airco gekoelde lunchgelegenheid de voorkeur had.
Om 14:00 uur kwam een mini-van ons ophalen om naar de Trang An grotten te gaan. Onze rugzakken bleven in restaurant liggen en zouden later met andere auto volgen.
Bij Trang An gingen we met 5 personen in een bootje. Ook dit keer waren het vrouwen die roeien. Er lagen extra (kleinere) peddels in de boot, dus we konden mee roeien. Het was een mooie tocht. We roeiden door 9 verschillende grotten. Sommige waren zo laag, dat je bijna dubbelgevouwen op het bankje moest zitten.
Als de vrouwen niet met veel tempo hoeven te roeien, dan roeien ze met hun voeten. Dat ziet er wel grappig uit.
Na boottocht staat mini-van (met onze rugzakken!) al te wachten op ons. In Ninh Binh werden we bij een taxiplaats afgezet en laatste stukje zijn we met taxi naar treinstation gebracht. We waren hier om 1700 uur en trek gaat om 21:45 uur, dus we moeten nog even wachten. Gelukkig is het een schoon station. Later op de avond werd het druk op station, want er kwamen ook groepsreizen die gebruik maken van de trein. Precies op tijd arriveert de trein en gaan we richting Hue. We delen de slaapcabine met een Vietnamese man en een Chinees meisje.

• 28 November 2015 - 08:24

Wilja:

Zo Sabine, ik zie dat je braaf hebt mee gepeddeld in het bootje. Zo blijven je armspieren ook weer in conditie. hihihi.

• 28 November 2015 - 17:03

Jacky:

Ik had de verhalen gehoord maar leuk om er door de foto's een beeld bij te hebben. En wat is dat met die vrouwen die allemaal roeien....ehm....waar zijn de mannen of is dat emancipatie...ha ha ;-). Liefs, Jacky